handel

Handel detaliczny – krótka definicja

Wszyscy ludzie prawie każdego dnia robią zakupy w różnych miejscach. Używają do tego przykładowo sklepów internetowych, aplikacji, czy też wykonują je tradycyjnie w sklepie. Wszystkie transakcje, których dokonywane są w ten sposób, nazywa się handlem detalicznym.

Handel detaliczny – definicja

Jeśli zastanawiasz się, czym jest handel detaliczny, to spieszymy z pomocą. Handel detaliczny – definicja tej formy sprzedaży mówi o tym, że jest to forma zbywania w małych ilościach towaru, który przeznaczony jest jedynie na osobisty użytek klienta. Dużą zaletą handlu detalicznego jest to, że może odbywać się on w wielu miejscach. Miejsca, w których prowadzi się tego typu sprzedaż, to między innymi galerie handlowe czy supermarkety, a także małe osiedlowe sklepy. „Detal” jest także obecny w formie ruchomej, obejmując na przykład targowiska, a także w formie wysyłkowej – dziś głównie poprzez sklepy internetowe.

Sprzedaż detaliczna – definicja

Głównym elementem handlu detalicznego jest sprzedaż detaliczna. Czym ona jest? Patrząc na drogę produktu od sprzedawcy do klienta, to jest ona ostatnim etapem handlu. W sprzedaży detalicznej produkt trafia bezpośrednio do osoby, która go kupuje.

Form sprzedaży detalicznej jest wiele. Do najpopularniejszych należą sprzedaż samoobsługowa, która odbywa się zazwyczaj w supermarketach, a także sprzedaż stacjonarna, gdzie sprzedawca ma stały kontakt z klientem i bardzo często pomaga mu w wyborze produktów. Można się z nią spotkać nie tylko w galeriach handlowych, lecz również w wyspecjalizowanych placówkach, które sprzedają jeden typ towarów.

Zadania handlu detalicznego

Najważniejszym rzeczą w handlu detalicznym jest dostarczenie klientom produktów, których oni potrzebują. Wiąże się to także z lokalizowaniem miejsc sprzedaży wybranych rzeczy. Przykładowo praktycznie przy każdym szpitalu znajdziesz aptekę. W miastach natomiast każde większe osiedle posiada swój własny supermarket. Sprzedawcy w każdym sklepie muszą posiadać odpowiednie zapasy, aby potrzeby klientów były zaspokajane na jak najwyższym poziomie.

Ważnym zadaniem handlu detalicznego jest także tworzenie potrzeb klienta. Miejsca, w których odbywa się sprzedaż detaliczna, bardzo często używają reklam, aby zaprezentować swoje produkty. Często w ten sposób sprzedawcy ogłaszają także promocje, aby zachęcić kupujących do zakupów.

Równie istotnym aspektem handlu detalicznego jest jego wpływ na kształtowanie się cen. Wiąże się to z dopasowywaniem kwot pod aktualne potrzeby rynku. Sprzedawcy zakupują produkty w handlu hurtowym po niższej cenie. Nakładają jednak na nie marżę, aby móc osiągnąć zysk. Bardzo często można przy tym spotkać się z obniżaniem cen produktów, na przykład spożywczych, których termin ważności zaraz się skończy.

W miejscach sprzedaży detalicznej oprócz zrobienia zakupów klient ma też możliwość zgłoszenia reklamacji bądź zwrócenia towaru. Sklepy oferujące droższy asortyment w obrębie swojego lokalu bardzo często dają też kupującemu możliwość zakupu na raty, bez konieczności udawania się do banku.

Dodaj komentarz